- Megjelent: 2017. február 17
A szoftver ára kulcsfontosságú kérdés. Nagy mértékben befolyásolja a szoftver jövőjét: meghatározza az arculatát, funkcionalitását, népszerűségét. Végső soron ezen múlik a szoftverfejlesztő vállalkozásunk sikeressége és fenntarthatósága is.
Árkonstrukció
A szoftvertermékekhez ügyfélszolgálatot kell biztosítani és folyamatos továbbfejlesztésre van szükség a gyorsan változó környezethez történő alkalmazkodás érdekében. Ezért hosszútávon a legjobb megoldás az éves, szoftverpéldányonkénti használati díj, amely időben és térben arányosan osztja el a felhasználók költségeit. Célszerű az idővel és a használt példányok számával arányosan emelkedő kedvezményt adni, amely a felhasználók számára csábító és egyben tükrözi azt az elvet, mi szerint egy felhasználó szervezet esetén az ügyfélszolgálati idő nem nő arányosan a használt szoftverpéldányok számával.
Szempontok
Az áraink kialakítása előtt nézzük át a szempontokat. Mi döntjük el, hogy mi a fontosabb számunkra: a gyors de kockázatos profitszerzés vagy a biztonságosabb, hosszú távon fenntartható, gazdaságilag is hasznos értékteremtés. Egy jól használható szoftver időt és pénzt takarít meg, és rajtunk múlik, hogy ezt a profitot hogyan osztjuk el a felhasználók és saját vállalkozásunk között.
Szempont | Alacsony ár | Magas ár | Magyarázat |
---|---|---|---|
Felhasználók száma | + | - | Alacsony ár mellett nagyobb számú vásárlóra számíthatunk. |
Gazdasági haszon |
+ | - | A magasabb felhasználószám miatt az alacsonyabb árú szoftver összességében gazdasági szinten több profitot termel. |
Anyagi biztonság | + | - | A felhasználó hatása az árbevételre alacsony árnál elhanyagolható, míg magas ár esetén egy felhasználó elvesztése jelentős bevételkiesést eredményezhet. |
Bevétel felfutási idő | - | + | Magas ár esetén egyetlen új felhasználó is nagyot dobhat a bevételen, míg alacsony árnál több időbe telik, mire elérjük a nyereséges felhasználószámot. |
Felhasználó befolyása | + | - | Magas ár esetén a vállalkozásunk anyagilag nagyobb mértékben függ egy ügyféltől, így az ügyfélnek nagyobb beleszólása van a szoftver fejlesztésébe, határidőkbe, ami hosszú távon a szoftver minőségének romlásához, a szoftver túlspecializálásához vezethet. |
Marketingköltség | + | - | Magas ár esetén drágább marketingeszközökre és több és drágább reklámra van szükség ahhoz, hogy elérjük a szűkebb fizetőképes réteget. |
Korrupciós kockázat | + | - | Az áfacsalás kockázata magas ár esetén nagyobb. |
Pályázati lehetőség | - | + | Az állami beszerzési pályázatoknál van egy alsó árhatár, ami alatt nem igényelhetők, ezért ezeket a megrendelők csak magasabb árú szoftvereknél tudják kihasználni. |
Ügyfélszolgálati költség | - | + | A nagy felhasználószám több ügyfélszolgálati költséget igényel. A szoftver használhatósága azonban nagyban befolyásolja ezt. |
Szoftver testreszabhatósága | + | - | A felhasználói igények magas száma testreszabhatóbb szoftvert igényel, míg a drágább szoftver befolyásosabb megrendelői egyedi funkciókat követelnek. |
Szoftverkód komplexitása |
+ | - | A drágább szoftverek megrendelőinek nagyobb beleszólásuk van a fejlesztésbe, egyedi igényeik komplex és átláthatatlan kódot eredményezhetnek. |
Külföldi értékesítés | + | - |
Egy szélesebb felhasználói körnek készült szoftver külföldön is jobban értékesíthető. |
Összesítés | 9 | 3 | Ha minden szempont egységnyi súlyozású, az alacsonyabb ár előnyösebb. |
Gazdasági haszon
Árérzékeny gazdaságunkban a felhasználószerzés ütemét és így a felhasználók számát is nagyban befolyásolja a szoftver ára. Különösen igaz ez a szoftver életciklusának kezdeti szakaszára, amikor még kevesebb fukciót tartalmaz és kevésbé illeszkedik az igényekhez.
Vegyünk egy egyszerű ügyviteli szoftvert, és vizsgáljuk meg, hogy azonos bevétel és különböző árak mellett hogyan változik a statisztika! A szoftver használata időt takarít meg, ezáltal hasznot hoz a felhasználók számára.
Tételezzük fel a következőket:
- A felhasználók éves díjat fizetnek.
- A felhasználó használatból eredő éves haszna legyen 240 e.
- Vállalkozásunk éves bevétele legyen 10 M.
- Az ár és a felhasználószám között fordított arányosság van.
Ekkor a következő eredményt kapjuk:
Alacsony ár | Közepes ár | Magas ár | |
Szoftver éves díja | 10 e | 100 e | 1 000 e |
Felhasználók száma | 1000 | 100 | 10 |
Felhasználónkénti éves profit | 230 e | 140 e | -760 e |
Összes éves felhasználói profit | 230 M | 14 M | -7,6 M |
Teljes éves gazdasági haszon | 240 M | 24 M | 2,4 M |
A példából látszik, hogy egy alacsonyabb áron értékesített szoftver licencet többen vásárolnak meg, ezáltal a felhasználó profitja és az így termelt gazdasági haszon is arányosan magasabb, miközben a vállalkozásunk bevétele azonos.